Vores gevinst ved solenergi og elbil
Solcelleanlægget er placeret på et stativ, kaldet
en sun-tracker, der automatisk
følger solen fra morgen til aften og fra sommer til vinter. Ved at benytte en
sun-tracker kan vi forøge vores
el-produktionen med op til 40% mere, end hvis vi havde valgt et fast
monteret anlæg. Et fast monteret
anlæg vil kunne levere 5200 kWh om året, mens eksisterende anlæg kommer til at
producere ca. 8500 kWh om året. Derved bliver vi, kombineret med nybygget hus og
jordvarme, selvforsynende med energi og 100% CO2 neutral. Det næste vi har
investeret i, er en el-bil. Herfra kan vi anvende de 60 øre pr.
kWh, som solcelleanlægget overproducerer, til at lade bilen op på.
Så de 60 øre pr. kWh, Det er der ikke meget økonomi i. Her er det elbilen kommer ind i billedet, da den kan bruge det overproducerede el. Det ville sige at elbilen kører for 9 øre pr km., hvor normalprisen ville være ca. 33 øre pr km. Vi har en overproduktion på ca. 2.500 kWh svarende til ca.16.500 km, idet vi har sat elbilens energiforbrug - målt fra stikkontakten (dvs. medregnet et tab i ladeprocessen) til 0,150 kWh pr km.
Til og fra en af vores arbejdspaldser er der 120 km, og denne ½ tur bliver betalt fra egen produktion. På arbejdspladsen bliver bilen sat til opladning ved en CLEVER ladestander, der har en kapacitet op til 32A. Det kræver et CLEVER abonnement at tanke strøm. Prisen er 3,50 kr. pr kWh, når der lades fra CLEVERS ladestander.
Overproduktion af el bruges også til ladning af vores
elbil
(Peugeot iOn)
Opladning på Nyborg rasteplads 25-07-2012.
Inden vi kørte over Storebæltsbroen til Næstved, spiste vi vores mad og drak en kop kaffe. Efter 20 min var bilen opladt 83%, og vi havde
ikke haft nogen spildtid.
Opladning ved Føtex i Næstved 25-07-2012. Efter indtagelse af vores frokost var bilen opladt til 84%.
For at få så meget strøm som muligt på bilen sætte vi opladeren til igen, og derefter var bilen opladt til 91%.
Herefter gik turen hjem mod Utterslev.
En tur på 325 km., hvor også vejret og temperaturen udendørs med
24 grader hjalp os på vej.
Opladning hos Q-park i en p-kælder på Adelgade 5, fri opladning. d. 2-07-2013
En tur til Rosenborg Slot, Havnerundfart og en tur i Nyhavn. En tur på 165 km, og forbi Udby Kro for at tanke til turen hjem.
Københavns Kommune har sat ladestanderer op, hvor man kan tanke gratis, - dog skal man have sit eget kabel med, samt betale for parkeringen.
Der er i dag 226 elbilpladser og 129 ladestandere på offentlig vej i København. Her kan du se, hvor de er placeret.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Opladning på Udby Kro d.2-07-2013 og herefter går turen hjem. Ialt 350 km på en dag.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Opladning fra eget solcelleanlæg, producerer ca. 8500 kWh om året.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lalandias Ladestander i Rødby, d.26-06-2013 så er bilen opladt efter en tur i biografen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Så bliver ladet på Køge Handelsskole med en hurtiglader.Efter 20 min er bilen ladt 80% op, efter en tur på 128 km. Så går turen videre til Christiansborg. 24/06-14
Så er vi kommet ind på Slotsholmsgade, en tur på 171 km, og lader fra E-on laderstander pris 5,25 pr. kWh, her bliver bilen ladt på til 100 % ca. 3 timer. Her er der plads til ialt 6 elbiler.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Så er vi kommet ind på Slotsholmsgade 8 igen og lader nu fra Clevers nye laderstander, - her er der plads til 2 elbiler. 29/07.14
Her gik turen til Christiansborg Slot, Ruinerne under Christiansborg, på Kanalrundfart ved Gammel Strand, Københavns Rådhus og en tur på tårntur.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
En tur på Rådhuspladsen og lade, efter at have set Københavns Rådhus og Verdensuret. En tur/retur på ca. 350 km d. 4/07-2014
----------------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lades der hjemmefra giver CLEVER en godtgørelse på 1 kr. pr brugt kWh.
Med vores årlige forbrug giver det ca. 2500 kr. retur om året. Dette plus gives kun fordi vi har CLEVERS ladestander herhjemme, og fordi vi producerer vores egen strøm med vores eget solcelleanlæg. Elbil forsikringen koster 2750 kr. årligt, og da der ikke er nogen vægtafgift, er dette er god forretning for den samlede husholdning.
Opladning ved Nykøbing F Sygehus på arbejdspladsen d. 20-09-2013.
Læs en artikel fra folketidende om vores selvforsynende med solenergi til og fra arbejde.
Fagbladet INGENIØREN har beskrevet vores kilometerpris i en artikel.
Vores nye tiltag er, at vi fra august 2016 har lejet en BWV i3 i 6 mdr., så nu har vi begge en elbil, at køre på arbejde i. Vi har tilsammen 200 km til og fra arbejde, og den nye BMW kan sagtens klare at køre de ialt 120 km til og fra arbejde - uden at oplade. Den bruger ca. 16,2 kwh på de 120 km 16,2 x 0,60 kr. = 9,72 kr. om dagen.
------------------------------------------------------------------------------------
En tur til København på 230 km. Var lige inde og lade på Farø 15/08-2016
Opladningen foregår i garagen med en PointPod- ladeboks med 16 Ampere.(3,60kW)
Ladeboksen er koblet op på eksisterende eltavle med sin eget Combi HPFI relæ. - og der betales kun 60 øre pr kWh pga. overproduktion fra
solcelleanlægget, det ville sige man kommer ned at køre 9 øre pr km. Vi producerer ca. 8500 kWh om året.
Se mere på solcelleanlægget her
En prøvetur i en vw e-up og ind og prøve lade på Rådhuspladsen. 4/06-2014
En tur til Møns Klint og derefter opladning på Farø, da der endnu ikke er nogen lader på Møn 02/06-2015
Se alle opladningsmuligehederne her fra Clever og E-ON..
Læs mere på CLEVER Web: www.clever.dk
Læs mere på e-on Web: www.eon.dk
Solceller kan fungerende som carport og samtidig opladning til el-bilen
Links : Viden om elbiler kan læse her på Dansk elbiler komite hjemmeside.
Ivar Rosenberg Jensen - Web-master
Copyright © Utterslev.dk 2015
ZIP Stat | |
Flere... |